Heb Jij Proteïne Shakes Nodig?

fitnessZijn proteïne shakes een goede keuze voor jou? Wat zit erin, en waar moet je op letten als je er een uitkiest.

Bijna iedereen kan genoeg proteïne halen uit voedsel. Gezonde volwassenen hebben zo’n 45-56 gram proteïne per dag nodig.

Als je regelmatig traint heb je meer calorieën en proteïne nodig – van welke bron ook. Proteine shakes worden vooral gebruikt door atleten die direct na hun training voedingstoffen nodig hebben, zegt Jose Antonio, directeur en medeoprichter van de International Society of Sports Nutrition (ISSN).

Proteïne shakes kunnen 100% proteïne bevatten, of vooral koolhydraten met een beetje proteïne en vet en van alles daar tussen. Er zijn verschillende smaken, in poedervorm en kant-en-klaar, bijvoorbeeld in blikjes of zakjes.

Het kiezen van een proteïne shake

Lees het etiket.

Proteïne shakes kunnen verschillen in de hoeveelheid proteïne die ze bevatten. Als jij aan fitness doet of een bodybuilder bent, kijk je naar de shakes die meer proteïne bevatten.

Ben je een duursporter, zoals een marathonloper, geef je wellicht de voorkeur aan een shake met meer koolhydraten, zegt Antonio. Maar het belangrijkste is gewoon om iets te drinken na je workout.

Als je doel is om lichaamsvet te verliezen, stap dan over op een proteïne shake die vooral uit proteïne bestaat, minder koolhydraten bevat en maar een klein beetje vet.

Let erop dat het product voor meer dan 50% uit proteïne bestaat als het je doel is om gewicht te verliezen.

Welke soorten proteïne shakes zijn er?

Proteïne shakes gebruiken verschillende proteïne in variërende hoeveelheden. Ze kunnen de volgende proteïne bronnen bevatten:

  • Melk
  • Wei
  • Caseïne
  • Ei
  • Soja
  • Rijst

De bron van de proteïne en hoe wordt gezuiverd tijdens de productie kan effect hebben op hoe jouw lichaam het product opneemt en gebruikt.

Hoewel voeding de beste manier is om proteïne binnen te krijgen, kan het een goed idee zijn om dit aan te vullen met een combinatie van wei en caseïne. Het is wel belangrijk dat je goed tegen zuivel kunt, want beide zijn afkomstig van melk.

Soja proteïne is ook een optie. Dit is een proteïne op plantaardige basis. Het is even effectief als de meeste dierlijke bronnen van proteïne. Soja bevat ook veel voedingsstoffen.

Kijk voor proteïnerijke recepten op proteinerijkerecepten.nl.